close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רפואת שיניים מניעתית

ד"ר שי מעוזיט תמוז, תשעג27/06/2013

הרבה יותר חשוב למנוע את מחלת השן מאשר לטפל בה, רפואת שיניים מניעתית היא הדרך למנוע התפתחות של בעיות קשות יותר בהמשך.

תגיות:

דלקת חניכיים ועששת השן הן התופעות השכיחות ביותר הפוגעות בשיניים. דלקת חניכיים נוצרת כתוצאה מחיידקי פלאק וניתן לזהותה לפי חניכיים מדממות, נפוחות ואדומות. בשלב מתקדם יותר הדלקת מאופיינת גם בריח רע מהפה, דלקות חוזרות בחניכיים, והרבה אבנית ופלאק על השן. דלקת חניכיים שאינה מטופלת יכולה להוביל גם לריקבון השן ולפגיעה בעצם הלסת כאשר בשלב מתקדם היא כבר בלתי הפיכה. במקרה זה, הטיפול הנדרש הוא אגרסיבי יותר.

עששת השן נוצרת כתוצאה מאינטראקציה מתמשכת בין סוכרים שאנו אוכלים והחיידקים המצטברים בעיקר במקומות בשן בהם ישנם חריצים. אותם חיידקים מפרישים חומצה

בזמן פירוק הסוכרים. חומצה זו מנקבת את השן כאשר ישנה משמעות קריטית למידת הסוכר שאנו צורכים, סוג הסוכר, ולמשך הזמן בו הוא נמצא בפה. הטיפול בעששת השן בשלביה הראשונים הוא באמצעות סתימה. התהליך כולל ניקוי האזור הנגוע ומילוי החלל בחומר אמלגם לרוב. לעומת זאת, עששת עמוקה במצב מתקדמת מצריכה טיפול שורש המורכב מניקוי תעלות השורש, הרחבתן, ומילויים בחומר המונע חדירת חיידקים. לאחר טיפול שורש השן נחלשת ויש צורך לעיתים קרובות גם במבנה וכתר.

ברוב המקרים ניתן למנוע תופעות אלה באמצעות ניהול אורח חיים הכולל הקפדה על מספר הרגלים:

צחצוח יום-יומי ושטיפה השיניים במי פה דוגמת ליסטרין. פעולות אלה שומרות על ניקיון השיניים ומסירות את שאריות המזון ואת הפלאק המצברים על השן. לשם כך חשוב לצחצח את השיניים בבוקר ובערב לאחר הארוחות במשחת שיניים המכילה פלואוריד. פעולה זו אינה מספיקה ובכדי להשיג תוצאה אופטימאלית חשוב מאוד לשטוף את הפה במי פה לאחר הצחצוח. השטיפה מפחיתה אבנית ופלאק, ומוסיפה פלואוריד (המצוי בחלק משטיפות הפה) שהוא למעשה המרכיב האחראי לחיזוק השיניים ולעמידותן בפני העששת. שמירה על תזונה נכונה הכוללת את כל אבות המזון וממעיטה בסוכר מעובד ושומנים. בנוסף לצחצוח, השימוש בקיסמים וחוט דנטליים עוזרים לנקות במקומות אליהם קשה להגיע עם מברשת השיניים.הקפדה על ביקורים סדירים כל 6-12 חודשים אצל שיננית המסירה אבנית שלא ניתן להסירה באמצעות צחצוח. ביקורת תכופה אצל רופא שיניים גם כן חשובה לשם אבחון וגילוי מוקדם המקל על הטיפול וחוסך כסף.

המסר העיקרי - שמירה על בריאות השיניים מונעת מחלות ואפקטיבית יותר מכל טיפול אחר. על מנת לשמור על בריאות השיניים יש להקפיד על צחצוחן פעמיים ביום כולל שטיפת הפה במי פה דוגמת ליסטרין, ניקוי על ידי שיננית, בדיקות רופא תכופות ושמירה על תזונה נכונה. פעולות פשוטות אלה ימנעו כאב מיותר והוצאות כספיות כבדות.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה